Aftaleindgåelse

Når man som forbruger har et stykke arbejde, man gerne vil have en håndværker til at udføre, er der nogle ting, som man bør overveje, inden man kontakter håndværkeren for at få en pris:

 

- Hvad er det, man vil have udført?
Overvej gerne lidt i detaljer, hvad det er, du vil have lavet. Jo mere du har tænkt over tingene, jo nemmere er det at forklare håndværkeren, når han spørger ind til projektet. Ud fra dine ideer kan han så råde og vejlede frem til den bedste løsning.

 

- Hvor mange håndværkere vil du hente pris fra?
Det kan være hensigtsmæssigt at indhente priser fra mere end en enkelt håndværker med henblik på at få en retvisende pris. Forbrugere kan indhente så mange tilbud, som de ønsker. Ligger de indhentede tilbud lagt fra hinanden, er der måske en årsag hertil. Det kan være, at håndværkerne har forskellige opfattelser af kvalitet, omfang osv.

 

- Vil du vælge at få udført arbejdet som hovedentreprise eller fagentreprise?
Hovedentreprise vil sige, at der er én håndværker, der står for alt arbejdet og for at hyre andre håndværkere til de fagområder, som han ikke selv beskæftiger sig med. Dette kan være en fordel, da man så kun skal tale med én person for hele projektet og ikke selv stå for koordinationen.

Fagentreprise betyder, at man selv har kontakten til alle de faggrupper, som arbejdet berører; kloakmester, murer, tømrer osv. og selv indhenter priser fra hver af disse. Dine fagentreprenører kan efter aftale naturligvis være behjælpelige med koordineringen, men som udgangspunkt er det din egen opgave som bygherre.

 

- Tilbud kontra overslag?
Et tilbud indebærer, at håndværkerens betalingskrav er fastsat på forhånd. Håndværkeren er som udgangspunkt kun forpligtet til at udføre det arbejde, der er beskrevet i tilbuddet.
 

Et overslag er et skøn over, hvad det vil koste at løse opgaven, henset til tid og materialer. Prisen er således ikke fast, og forbrugeren skal betale det, håndværkeren forlanger, så længe det ikke må anses for urimeligt. Hvis håndværkeren under arbejdets udførelse opdager, at overslaget sandsynligvis ikke holder, bør håndværkeren straks informere herom.

Er der aftalt AB-Forbruger, skal håndværkeren hurtigst muligt indhente bygherres stilling til arbejdets fortsættelse, hvis prisen for arbejdet overstiger 15 %, medmindre andet er aftalt.

Det er en god idé at få prisen skriftligt, både ved tilbud og overslag. Når prisen er godkendt, kan det af bevismæssige årsager være hensigts- mæssigt at lave en skriftlig accept eller ordrebekræftelse.

 

- Er håndværkeren autoriseret?
Ved alt autoriseret arbejde, dvs. kloak-, vvs- eller el-arbejde, så tjek om håndværkeren har autorisationen på plads inden arbejdets påbegyndelse.
 

Alt kloakarbejde vedrørende spildevand, dræn, regnvand og spildevands- rensning er autoriseret arbejde. Det gælder dog ikke bortledning af regnvand fra tage til faskine. Det kan dog være hensigtsmæssigt, at dette arbejde også udføres af en autoriseret kloakmester, da han kender reglerne for udførelse af disse installationer. Tjek om din kloakmester er autoriseret her.


Alle medlemmer af Danske Kloakmestre er omfattet af en garantiordning. Garantiordningen sikrer bygherre hvis f.eks. arbejdet er udført forkert, og håndværkeren, når fejlen viser sig, har lukket firmaet. Læs mere om garantiordningen her. Ved aftaleindgåelsen er det muligt at anvende AB-Forbruger. Læs mere om AB-Forbruger her.

Nyeste udgave af AB-Forbruger kan findes i menuen til venstre.

 

 

Degn Grafisk
Luk vinduet igen

Danske Kloakmestres medlemsside


Her finder du information om:

Har du glemt dit password så kan du sende en mail til sekretariat og få koden tilsendt. 

 
Brugernavn 
 
Kodeord 
Glemt kodeord?
Indtast din email i brugernavn
Jeg har glemt mit password!
OBS vinduet lukker og dit login vil blive sendt til din email
læs cookie politik
Luk vinduet igen

Cookies

Som de fleste andre hjemmesider, bruger denne hjemmeside cookies. Når du bruger hjemmesiden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.

 

Hvad er cookies?

En cookie er en lille tekstfil, der gemmes på din computer, tablet eller smartphone, som indeholder oplysninger om din færden på en hjemmeside. Filen er ikke skadelig og kan ikke indeholde virus eller skadelige programmer.

 

Oplysningerne er anonyme, og vi kan derfor ikke se, hvem du er. Vi bruger informationerne til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig og målrettet - og vi videregiver aldrig oplysninger til andre.

 

Hvilke cookies bruger vi og hvorfor?

Denne hjemmeside bruger følgende cookies:

  1. Session cookies
    Session cookies er nødvendige for at holde en forbindelse mellem din computer og hjemmeside kørende. Den bruges fx i vores webshop, som du ikke kan bruge, hvis du har slået cookies fra. Session cookies slettes igen, når du lukker din browser.
     
  2. Persistent cookies
    Persistent cookies bliver gemt på din computer for at huske de valg, du har foretaget på siden. Vi bruger informationerne til at se, hvilke sider brugerne besøger og hvornår, så vi kan forbedre hjemmesiden. Persistent cookies slettes 1 år efter dit sidste besøg på hjemmesiden.
    Vi gemmer også krypterede oplysninger om brugernavn og password, når du gør brug af hjemmesidens log-in funktion. Cookien bruges for at huske dig, når du vender tilbage til hjemmesiden, så du ikke skal logge dig ind igen. Cookien er en persistent cookie og slettes 1 måned efter, du sidste gang har logget ind.
     
  3. 3. parts cookies
    3. parts cookies er cookies, der efterlades af en 3. parts hjemmeside eller program. Fx benytter vi sociale tilføjelsesprogrammer fra Facebook, så du kan ”Synes godt om” vores side.

Hvordan kan jeg undgå og slette cookies?

Du styrer selv, om du vil acceptere cookies. Det gør du i indstillingerne i din browser. Hvis du slår cookies fra, kan der dog være funktioner, der ikke virker på hjemmesiden.

 

Har du accepteret cookies, kan du slette dem igen. På hjemmesiden minecookies.org kan du se, hvordan du sletter cookies alt efter, hvilken browser du benytter.

 

Hvor kan jeg få yderligere information og klage?

Hvis du har spørgsmål til hjemmesidens brug af cookies, ønsker flere oplysninger eller ønsker at klage over hjemmesidens brug af cookies, kan du henvende dig til os.

Danske Kloakmestre
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 02 07